sauna

Výhody saunovania na zdravie

Výhody saunovania na zdravie

Finska sauna, rímske kúpele, ruská baňa, tepidárium, to sú miesta, kam sa chodí vo svete, u nás je to jednoducho sauna. Prvý a zásadný predpoklad pobytu v saune je mať dobrý pocit. V saune vám musí byť príjemne.

efekt saunovania
Efekt, ktorý saunovanie má na naše zdravie, je komplexný. Sauna prispieva k väčšej imunite, otužuje nás a má nesporne tiež vplyv na našu psychiku. Pozor ale na uzavretý priestor. Tí, ktorí trpia vážnou klaustrofóbiou, by mohli vyjsť zo sauny nie osviežení, ale zničení.
“V podstate ide o termoregulačné deje, ktoré sa v intenzívnom teple snažia udržať čo najdlhšie normálnu vnútornú telesnú teplotu. Táto obrana je po určitú dobu veľmi účinná a prejavuje sa potením, ktoré ochladzuje kožu; urýchlením krvného obehu, ktoré napomáha k odvodu tepla z vnútra organizmu; na ovplyvnenie činnosti vegetatívneho nervstva a hormonálneho systému a celej rade momentálnych reakcií telesných orgánov a systémov. To všetko nakoniec vyvolá blahodarnú psychickú a somatická relaxáciu predovšetkým a priaznivé zmeny v imunitnom systéme, “hovorí popredný český nestor saunovanie MUDr. Antonín Mikolášek.

Čítajte tiež: Saunovanie podľa nestora

Ale nielen klaustrofobici by sa mali saune vyhnúť, tiež napríklad sauna s vysokou teplotou rozhodne nesvedčia ľuďom s chorými obličkami ani kardiakom. Do sauny by nemali chodiť ani ľudia s citlivou červenající pleťou. Rýchla zmena teplôt totiž spôsobuje, že žilky popraskajú.
Ak by vás aj cez tieto zdravotné obmedzenia saunovanie bavilo, sú pre vás vhodné infrasauny, ktoré sa zahrievajú na teploty len okolo 50 až 55 ° C, kdežto v saune býva až 110 ° C. Výhrevným telesom sú infrapanely, ktorých červené žiarenie zahrieva ľudské telo. Teplota v infrasaune teda nie je príliš vysoká a dýchanie nebráni kombinácia horúčavy a vlhkosti. Ovšem, ak máme problémy s obličkami alebo s krvným tlakom, je nutné sa poradiť s lekárom, či vám ani infrasauna neuškodí. A vôbec poradiť sa s lekárom by malo byť samozrejmé pravidlo pre každého, kto by sa rád v saune, ale trpí nejakým akútnym ochorením, prípadne chronickým, ktoré sa momentálne zaktivizovali.

Škandinávci a Rusi
O blahodarných účinkoch sauny vedia Severania už doslova celé stáročia. Saunovanie patrí k ich životom a ťažko by sme hľadali rodinný dom, ktorý by nemal saunu. Fíni sú dokonca takí nadšenci, že majú sauny aj v bytoch. Telo si teda prehrieva každý Fin už od veku bábätkovského. Vraj si sauny užívajú aj dvojtýždňovej bábätka.
Práve z tejto krajiny sú známe aj historky o ochladzovanie tela v snehu za domom aj o mrskání brezovými prútiky. Nejde o žiadny sadomasochizmus voči sebe samému, ale o celkom logický krok. Je to tak, že ovievaním alebo rovno pomrskáváním vetvičiek po tele si človek poruší, povedzme zjednodušene, ochranný obal tela a organizmus sa mu rýchlejšie ohrieva.

účinky saunovania
Vo fáze, kedy telo ohrievame, zvyšuje sa teplota pokožky asi o 10 ° C, v koži nastáva látková výmena, začína vylučovať pot, súčasne nečistoty, normalizuje sa krvný tlak, zlepšuje sa prekrvenie pokožky, uvoľňuje sa svalové a psychické napätie.

Vo chvíľach ochladzovanie si telo normalizuje telesnú teplotu, krv sa dobre okysličuje, upokojí sa srdcový tep, povzbudí sa funkcia obličiek, človek sa psychicky akoby prebudí a nastáva pocit osvieženia.
Potom je dobré sa osušiť, namazať kvalitným krémom alebo telovým mliekom, zabaliť sa do uteráka, prestieradlá alebo deky a ešte tak minimálne tridsať minút odpočívať na pohodlnom lehátku.

K prednostiam saunovanie patrí otužené organizmu, naštartovanie imunitného systému. Pobyt v saune má tiež vplyv na vyčistenie pokožky a tvorbu nových buniek a v neposlednom rade treba povedať, že sa povzbudzuje činnosť obličiek a hypofýzy.

Psychika v saune pookreje
Saunovanie má na psychiku veľký vplyv. “Bola som takmer na pokraji zrútenia, manžel sa so mnou pred nedávnom rozviedol, našiel si mladší, bola to pre mňa ťažká doba. Kamarátka ma raz vzala do sauny. Moc sa mi nechcelo, lepšie povedané vôbec sa mi nechcelo, ale naliehala tak dlho, až som súhlasila. Sama som bola prekvapená, ako som sa psychicky uvoľnila a dokázala myslieť na úplne iné veci ako doteraz. Teraz chodíme s kamarátkou do sauny aspoň raz týždenne a už pociťujem, že by som bez nej nemohla byť, je to dosť dobrý psychický adrenalín, “zverila sa nám Kateřina (56 rokov).

Ako správne do sauny?
1. Ak prichádzate do sauny po nejakej väčšej námahe, treba upratovania, jazde na bicykli, je dobré si tak dvadsať minút odpočinúť, rovnako tak po jedle, ale to už musí byť doba dlhšia, minimálne hodina až dve. Vhodné je pred saunovaním jesť len ľahké jedlá, zeleninu, biele mäso, knedlo, zelo vepřo si radšej nechajte na inokedy.

2. Pred samotným saunovaním je potrebné si telo umyť a osušiť. V saune potom ležíte alebo sedíte, a to vždy maximálne 15 minút, obvyklá doba je 8 až 12 minút a akonáhle saunu opustíte, choďte čo najkratšou cestou pod studenú sprchu alebo do bazénika. Pod sprchou sa umývate prúdom vody, vždy od nôh smerom k srdcu.

  1. Mnohí si myslia, že saunovanie je odtučňovacej kúra, ale nie je tomu tak. Je pravdou, že pár deka pri saunovaní stratíte, to ste sa ale iba odvodnili, pitie z prirodzenej smädu vám zase váhu vráti späť. Pot je voda nie tuk. Jedine možno pripustiť, že vďaka celkovému prekrvenie organizmu, teda aj prekrvenie podkožného tuku, nastáva lepšie “hospodárenie” s tukom v tele.

    4. Alkohol je síce dobrý sluha, ale zlý pán, ako sa hovorí, a v saune to platí dvojnásobne. Nie je vhodný. Organizmus sa nevedia dobre vyrovnať súčasne s alkoholom a teplom, takže pobyt v saune môže byť aj nebezpečný. Najbežnejšia reakcia je nevoľnosť. A vôbec sa neodporúča v saune čokoľvek piť. Tekutiny sa dopĺňajú až po saunovaní, a to nápojom, ktorý vráti minerály a vitamíny, ktoré sme vypotili. Vhodné sú prírodné ovocné šťavy, bylinné čaje alebo minerálky a mušty.

    5. Nahota je v saune normálne a na mieste. Najmä z hygienických dôvodov. Iste si viete predstaviť, ako vám všetky nečistoty a pot zostávajú v plavkách alebo v uteráku, do ktorého sa balíte. Nič príjemné! Môže tiež dôjsť k podráždeniu pokožky pod oblečením a nakoniec by ste boli sami proti sebe a účinkom saunovanie, pretože látka kryje kožu, bráni teda termoreguláciu, prehriatie organizmu, teda tomu, prečo vlastne v saune ste.

    6. Chrípku si v saune nevyliečite, ani iné choroby. Oslabený organizmus nie je vhodné ešte viac zaťažovať, nieto vysokou teplotou v saune. To by ste si skôr ublížili ako pomohli.

(Visited 49 times, 1 visits today)

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.